Meer verkeer voor je webshop
Zo, de producten staan erop, de juiste afbeeldingen zijn geüpload en beschrijvingen zijn ook gecheckt. Ook zijn alle betalingsmogelijkheden ingesteld en is het verzendproces geautomatiseerd. Nu is het tijd om wat omzet te genereren met en voor jouw webshop!
Met jouw nieuwe online winkel zijn er genoeg mogelijkheden om potentiële klanten bereiken, en kan je in grote mate controle hebben over hun onlinewinkelervaring. Maar dit is geen ‘als je het bouwt, komen ze wel’. In deze blog bespreken we enkele manieren waarop jij jouw webshop onder de aandacht kunt brengen van de mensen die jouw producten willen kopen.
Zorg voor (meer) verkeer
De webshop heeft verkeer nodig om omzet te generen. Maar hoe zorg je voor meer verkeer naar jouw webshop? Voordat we meer verkeer gaan generen is handig om inzichtelijk te hebben welke verschillende doelgroepen je hebt. In hoofdlijnen heb je altijd te maken met de volgende doelgroepen:
- Mensen die eerder bij online hebben geshopt bij jou of jouw webshop kennen.
- Mensen die op zoek zijn naar het soort product dat jij aanbiedt, en
- Mensen die het product dat wordt aangeboden in de webshop zouden willen als ze ervan wisten.
Hoewel dit een vrij eenvoudige manier is om erover na te denken, kan deze drieledige benadering jou helpen invulling te geven aan de verschillende marketingactiviteiten. Daarnaast helpt het bij de verdeling in tijd in budget.
Voor de eerste doelgroep, mensen die de webshop weten te vinden, moet jij een directe lijn met hen hebben – via e-mail (nieuwsbrief), contentmarketing (blog) of via sociale media. Zo kan jij rechtstreeks en “gratis” met hen communiceren.
Voor de tweede doelgroep moet je manieren vinden waarop ze de producten kunnen ontdekken die aan hun behoeften voldoen. Men is namelijk opzoek naar dit product. Bij deze groep moeten we de webshop en haar producten dus onder de aandacht brengen. Dit kan door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentcreatie (zoals bloggen) en zoekmachine advertising (SEA).
Bij de laatste doelgroep moet je denken in termen van merkbekendheid. Biedt jij een oplossing voor een probleem waarvan ze nog niets weten? Of gebruikt jouw doelgroep een oplossing van een concurrent? De antwoorden op deze vragen hebben invloed op hoe jij jouw marketing in gaat steken.
Wanneer de webshop is ontwikkeld en uitvoerig is getest, kan jij beginnen met de marketing voor jouw webshop verkeer. Hiervoor hebben wij een aantal tips voor jou!
Traffic tips
- Mailing!
Gebruik je bestaande mailinglijst of bouw er een op. Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen en data van jouw klanten. Het is een eenvoudige manier om meer bezoekers naar je webshop te krijgen. Via e-mailmarketing kan je doelgroep overtuigen om een aankoop te doen middels een promotiecode of een verwijzingskorting om klanten aan te moedigen jouw site te delen met vrienden en familie. E-mail blijft een van de meest effectieve marketingtools in e-commerce, dus zorg ervoor dat u e-mailadressen op jouw site blijft verzamelen. Uiteindelijk heb je constante stroom van verkeer naar je webshop.
- Boost je sociale aanwezigheid
Met jouw webshop wil je van elke gelegenheid gebruik maken om jouw merkbekendheid online te vergoten. Een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren is om een beetje extra tijd en liefde te steken in je social media kanalen. Verhoog jouw berichtfrequentie en investeer wat meer tijd in het maken van kwalitatief visuele inhoud en korte, boeiende video’s. Door de betrokkenheid bij je volgers te vergroten, vergroot je de kans op merkbekendheid bij hun volgers. Laat zien wat je doet en je zal gevonden worden!
- SEO
Je hebt er vast al wel eens van gehoord of je werkt al aan jouw SEO strategie. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) omvat veel dingen. Hier is een aandachtpunt waarmee je rekening moet houden als je net begint. Besteed veel aandacht aan de inhoud op de pagina. Door een goede SEO tekst wordt je niet alleen gevonden, je overtuigd de bezoeker ook van jouw product. Andere zaken om aandacht aan te besteden bij het schrijven van SEO zijn:
- Producttitels en beschrijvingen afbeeldingen
- Metatags en titletags
- Metabeschrijvingen
Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om meer bezoekers naar jou website te krijgen. In het begin kan het ontmoedigend lijken, maar de kracht zit hem juist in de herhaling. Blijf consistent, wees geduldig en laat je niet overweldigen door te veel tegelijk te doen. Kies de marketingtools waarvan jij denkt het meeste voor jouw webshop zullen opleveren. Verzamel data en pas vervolgens je marketingstrategie aan en optimaliseer hem. Zo zorg je voor meer verkeer naar jouw webshop. Stap voor stap naar meer online resultaat!