Chatbots, je ziet ze meer en meer. Of het nu op een website of webshop is, deze AI oplossing begint een grotere rol te krijgen binnen de digitale wereld. Bedrijven beginnen eindelijk de rol van kunstmatige intelligentie en de impact ervan op hun bedrijfsactiviteiten te begrijpen.
Op een gegeven moment werden chatbots echt trendy. Velen geloofden dat dit te wijten was aan de zogenaamde “chatbot-bubbel” – de technologie, die, ondanks dat deze erg populair was, naar verwachting zou slagen. Maar wie het ook geloofde, had het mis. De chatbot-bubbel barst nooit. Augustus 2017 was het hoogtepunt van de chatbot-bubbel. Hierin zien we bijna een verdubbeling in het aantal chatbots. Tegen veel voorspellingen in nam de populariteit van chatbots niet af. Integendeel. Het totale jaarlijkse zoekvolume met betrekking tot chatbots is de afgelopen jaren stabiel gebleven en toegenomen.
Maar waardoor is deze sterke toename ontstaan? In deze blog lichten we uit waarom een chatbot voor jouw bedrijf van waarde kan zijn.
Klantbetrokkenheid vergroten
Als bedrijf of winkel wil je graag een betrokken klant of bezoeker. Een chatbot ondersteunt hier in zekere zin. Door het van een chatbot kan jij jouw klant op veel niveaus informeren en betrekken. Je kunt klanten bijvoorbeeld via de chatbot informeren over de nieuwste producten of unieke deals.
Een ander voordeel aan chatbots is dat je ze kunt gebruiken om je merkverhaal op een zeer interactieve en boeiende manier te vertellen. Ironisch genoeg zullen bots je merk menselijk maken, waardoor je de kans krijgt om je unieke waarden en emoties als merk of bedrijf te laten doordringen. Het belangrijkste is dat ze de interactie met de klant natuurlijk maken. Interactie met een chatbot kan net zo prettig zijn als praten met een vriend. De antwoorden van gebruikers hebben een directe invloed op de verhaallijn, waardoor de hele interactie veel spannender wordt dan praten met een klantenservicemedewerker of een e-mail sturen. Het verlaagt de drempel om contact op te nemen. Statistieken zeggen zelfs dat ongeveer 65% van de klanten soms niet eens begrijpt dat ze met een bot praten.
Klantondersteuning verbeteren
Door de ontwikkelingen binnen de digitale wereld en het altijd maar online en verbonden zijn brengt in customer service ook veranderingen met zich mee. Klanten, of potentiële klanten, verwachten dan ook dat je voor langere tijd en via verschillende kanalen te bereiken bent als bedrijf. Wist je bijvoorbeeld dat een gemiddelde online consument verwacht dat een bedrijf zijn of haar vraag in minder dan 24 uur beantwoordt? Maar wat gebeurt er als uw klantenservicemedewerkers afwezig zijn of als een klant uit een andere tijdzone midden in de nacht een vraag stelt? Dit ziet eruit als een baan voor een chatbot; de ideale oplossing.
Chatbots slapen niet. Ze zijn er wanneer een klant ze nodig heeft en geven 24/7 onmiddellijke antwoord en terugkoppeling. Met het juiste chatbeheer op de website, zorg je ervoor dat jouw bot grote hoeveelheden klantinformatie kan verwerken, organiseren en snellere feedback kan geven. Dit is een taak die mensen uren (zo niet dagen) nodig hebben om te volbrengen. Een goed voorbeeld hiervan is de de Shopbot op Ebay. Het stelt klanten veel vragen over hun favoriete producten, merken en prijzen, zodat het kan helpen om zo snel mogelijk de juiste te kiezen.
Data gedreven chatbot
Er zijn meerdere redenen waarom mensen interactie hebben met een chatbot:
- Eenvoudig en snel het juiste product vinden en direct vanuit de chat bestellen.
- Op de hoogte blijven van uw nieuwste deals, aanbiedingen en inhoud.
- Gepersonaliseerde productaanbevelingen ontvangen.
- Problemen ervaren met producten of diensten en verwachten dat de chatbot hen helpt deze problemen op te lossen.
- Het een laagdrempelige en prettige manier van ondersteuning vinden.
Ongeacht de reden waarom ze het gesprek met een chatbot beginnen, één ding is zeker: om gepersonaliseerde antwoorden te krijgen, moeten ze een chatbot informeren over hun exacte problemen, behoeften en voorkeuren. De taal die ze gebruiken, hun interactiestroom, koopgedrag en keuzes die ze maken zijn ook gegevens van onschatbare waarde die jij kunt gebruiken om jouw marketingcampagnes in de toekomst te optimaliseren en personaliseren. Je kunt ook de meest voorkomende vragen die ze stellen identificeren en deze gebruiken om een solide pagina met veelgestelde vragen en kennisbank te creëren. Om nog maar te zwijgen over het verbeteren van de deals, producten en services. Genoeg mogelijkheden met het de juiste inzet van een chatbot!
Wij kunnen jouw bedrijf helpen de volgende stap online te zetten en jouw business te laten groeien. Chatbots zijn in elke branche inzetbaar en de mogelijkheden zijn zowat eindeloos. Diverse betaalprocessen en HR vragen zijn af te wikkelen via een chatbot. Daarnaast is deze ook zeer goed inzetbaar voor het binnen halen van leads en een verlengde van de klantenservice afdeling.